۶ نکته درباره سریال «ملکاوان» / نخستین تولید آی فیلم چگونه مخاطب را جذب کرده است؟
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۲۰۹۰۲
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سریال «ملکاوان» نخستین مجموعه تولیدی شبکه آی فیلم است که پخش آن از ۲۲ دی ماه آغاز شده است. «مُلکاوان» به کارگردانی احمد معظمی و تهیهکنندگی محمد مصریپور و زهرا اسحاقیان تولید شده و روایتگر سرنوشت زنی است که شوهرش در خارج از کشور خودکشی کرده و نهادهای امنیتی داخلی و خارجی در پی یافتن علت این خودکشی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به بهانه استقبال مخاطبان از این سریال، به بیان شش نکته پیرامون این مجموعه پرداختهایم که در ادامه پیش روی شماست.
۱. بعد از موفقیت مجموعه «یادآوری» که آن هم از تولیدات معاونت برون مرزی رسانه ملی به شمار میرود، «ملکاوان» دیگر سریال تولیدی اداره کل فیلم و سریال این معاونت است که در اولین نوبت پخش خود، مورد توجه مخاطبان شبکه آی فیلم، یکی از ۱۴ شبکه تلویزیونی برون مرزی قرار گرفته و نشان میدهد که این شبکه در کنار جذابیتهای بازپخش سریالهای خاطره انگیز، از ظرفیتهای خوبی در تهیه سریالهای تولیدی توسط معاونت برون مرزی برخوردار است.
این استقبال بالا، لازم مینماید که التزام بیشتری در مدیران و سیاست گذاران این معاونت در افزایش سریالهای تولیدی به وجود بیاید. به ویژه اینکه شبکه آی فیلم از پتانسیل بالا و سرمایه ارزشمندی، چون مخاطب انبوه برخوردار است که تولید سریالهای جدید در این شبکه از امکان مخاطب پذیری بیشتری نسبت به سایر شبکهها برخوردار بوده و میتواند هویت رسانهای خود را تقویت و تحکیم نماید.
سریالهای یادآوری و ملکاوان به دلیل برخی ویژگیهای ساختاری و مضمونی سریالهای متفاوتتری محسوب میشوند و این انتظار از شبکه آی فیلم که بیشترین سهم را در نمایش و بازپخش سریالهای تلویزیونی دارد، میرود که تولیدات مستقل خودش متفاوتتر از مجموعههای نمایشی شبکههای دیگر باشد.
۲. ملکاوان از تنوع و تعدد بافتاری و جغرافیایی در لوکیشن برخوردار است که همین مسئله، هم جذابیتهای بصری آن را بیشتر کرده و هم امکان تعلیق پذیری قصه را با توجه به ساختار معمایی و امنیتی بودن آن بیشتر میکند. مُلکاوان نام خیالی برای ملک و منطقهای در شمال کشور است. البته در واقعیت هم بخشهایی از سریال در مازندران تصویربرداری شده و بخشهای دیگرش در تهران و شهریار و .. ضبط شده است. این تنوع لوکیشن، فارغ از تامین زیبایی شناسی بصری سریال، به تناسب ریتم قصه متناسب با ماهیت معمایی قصه کمک کرده است.
۳. فارغ از جزئیات قصه، ساختار کلی درام در بستر یک قصه اجتماعی و معمایی روایت میشود که با موقعیتهای امنیتی گره خورده و در نهایت تعلیق پذیری و هیجان برساخته آن را افزونتر کرده است. توجه به مسائل و موقعیتهای امنیتی و تزریق آن در بستر یک درام خانوادگی در یک مجموعه تلویزیونی، فرصت و فضای تازهای در ساحت سریال سازی است که تاکنون کمتر به آن توجه و پرداخته شده است. این در حالی است که مسائل امنیتی به واسطه هیجان و التهاب ذاتی آن که با رمزگذاریهای پر تعلیق همراه است، میتواند فرصتی باشد تا مخاطب از بند سریالهای کند و ملال آور تکراری رهایی یافته و قصههای متفاوت تری را تجربه کند.
در ملکاوان، قصه فضای رازآلودی دارد، اجتماعی است و ماجرای زنی را روایت میکند که همسرش در خارج از کشور خودکشی کرده است و این ماجرا و یافتن علت خودکشی، پای نهادهای امنیتی را به میان میکشد و ماجراهایی را در این سریال رقم میزند که هیجانانگیز و گاه ترسناک است.
۴. عنصر ترس و دلهره ویژگی طبیعی سریالهای اطلاعاتی – امنیتی و معمایی است که اتفاقا در بین مخاطبان امروزی به ویژه نسل جوانتر طرفداران زیادی دارد و میتواند به بخش عمدهای از سلیقههای مخاطبان تلویزیونی پاسخ دهد. اینکه حضور ترس و دلهره ممکن است برای برخی از مخاطبان مناسب نباشد از طریق درجه بندی سنی از طریق خود شبکه آی فیلم، مصونیت رسانهای ایجاد کرده و این به عادتهای رسانهای مخاطب برمیگردد که اگر یک محصول نمایشی را برای خود یا اعضای خانواده اش مناسب نمیداند به این هشدارها توجه کرده و از تماشای آن امتناع کند. اما عنصر ترس و وحشت بخشی از طبیعت ژانرهای معمایی و امنیتی است که از آن گریزی نیست.
ضمن اینکه در سریال ملکاوان این ترس در نهایت به واسطه عملکرد همان نیروهایی امنیتی به ایجاد حسی از امنیت منجر میشود و ترویج خشونت و دلهره افکنی نیست. ضمن اینکه در نهایت به مسئله امید میپردازد و نشان میدهد که هر آدمی با هر گذشتهای باید به آینده امیدوار باشد و آینده را سفید ببیند. امیدی که از دل ترس و ناامنی ایجاد شده و میتواند مخاطب را در برابر ناملایمات زندگی مقاومتر کند.
۵. ملکاوان هم سریالی پر بازیگر است هم نقش متفاوتی از بسیاری از بازیگران آشنای آن شاهدیم. هم از بازیگران شناخته شده بهره برده و هم بازیگران کمتر شناخته شده، اما حرفهای و تاثیرگذار. نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، فریبا متخصص، پرویز فلاحیپور، صفا آقاجانی، معصومه آقاجانی، علی سلیمانی، پانتهآ سیروس، غزال نظر، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، جلال فاطمی، میثاق زارع، الهام شعبانی، بهزاد داوری، حمید شریفزاده، هادی نوری، بهناز نادری، بهار قاسمی، ریحانه رضی، فرید قبادی، سمیه تاجیک، سیامک قاسمی، آسو پاشاپور، آریا جوکار از جمله بازیگران این مجموعه هستند که نشان میدهد با قصهای پر کاراکتر مواجه هستیم که هر کدام از شخصیتها، هم قصه خود را دارند و هم سهم موثری در شکل گیری قصه کلی ایفا میکنند.
۶. سریال ملکاوان از همان ابتدا به واسطه قصه پر کشش و کشمکشاش توانسته مخاطب را با خود همراه کند و او را در یک موقعیت معمایی قرار داده که نه فقط تماشاگر قصه است که از طریق رمزگشایی ذهنی به کنشگری هم دست میزند. مخاطب ما فارغ از کم و کیف محتوایی سریال به سریالهایی با چنین ساختاری نیاز دارد تا از یک تماشاگری منفعل به مخاطب کنشگر بودن بدل شود.
منبع: آنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سریال ملکاوان شبکه آی فیلم سریال جذاب شبکه آی فیلم نشان می دهد برون مرزی متفاوت تر رسانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۲۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارشی از سریالهای در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا